• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Annuitetslån och hur banker tjänar STORA pengar på låneflytt

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Grymt inlägg!! Har efterfrågat något sådant länge nu eftersom jag själv gjorde på detta sätt och tror många andra gör det med dvs stirrar sig blinda på räntesatsen och tror att man gör något bra hoppa från lån till lån.

Nästa kapitel kan vara vilket lån man ska amortera extra på. Jag har raka och annuitetslån och har haft det klurigt att bestämma vilket som kostar mig mest pengar.

Jag har löst det genom en Excel där jag summerar månad för månad vad jag betalar i ränta och dividera det med återstående skulden. Då får jag fram det jag kallar ”ränte score” för varje lån och det lån som har högst siffra är det lån som jag amorterar extra på just den månaden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Kung är du! Tror ingen tänker sådär... är en av dom bästa inläggen jag läst här! Du är lätt den grymmaste och mest hjälpsamma på detta forum! Verkligen hjärtat på rätt plats..
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
ska DEFINITIVT sikta in mig på ikano med rak ammortering i augusti när jag samlar....
Hoppas dom går med på det. Lär ha as bra betyg då plus skuld
På 50 000 mindre än min årsinkomst.
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Så din långtidsplan är mycket viktigare än vilken ränta du får!
Om du har planer på att flytta måste det ske snarast. Eller vänta till halva löptiden har gått.

Nej, min långtidsplan är inte viktigare än räntan eftersom jag inte kommer att tacka ja till en ränta på 7%. Jag har haft Collector mer än halva tiden och Avida amorterar jag extra på så mycket jag kan. Det är bara drygt att vara så superfattig, men det fungerar de flesta dagar.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Nej, min långtidsplan är inte viktigare än räntan eftersom jag inte kommer att tacka ja till en ränta på 7%. Jag har haft Collector mer än halva tiden och Avida amorterar jag extra på så mycket jag kan. Det är bara drygt att vara så superfattig, men det fungerar de flesta dagar.
Jag menar att om man inte planerar långsiktigt och bara stirrar sig blind på räntorna så kostar det betydligt mer. Du verkar ju ha koll på vad dina faktiska kostnader är. Och du har ju en långsiktig plan.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Kung är du! Tror ingen tänker sådär... är en av dom bästa inläggen jag läst här! Du är lätt den grymmaste och mest hjälpsamma på detta forum! Verkligen hjärtat på rätt plats..
Tror dom flesta, jag själv inkluderad stirra mer på månadskostnaden än hur mycket ränta kontra amortering.
På sikt ska jag också ta ett rakt lån men i nuläget skulle det bli 1000kr dyrare i månaden
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
100
Poäng
297
Snyggt! några saker att tänka på,
  • Försök förhandla ränta med banken först, eftersom om du kommit via en låneförmedlare så har banken betalat en ersättning till denna och vill gärna inte gå minus på lånet, Om de inte är helt retarderade kommer de då vara mer benägna att behålla dig som kund speciellt om det är under de första 2 åren. (den som tjänar mest på att man byter hela tiden är som alltid låneförmedlaren eftersom bankerna betalar för varje lån de förmedlar)
  • När man tar ett nytt blancolån som i ditt exempel så anger du igen 15 år. Då har man vaskat 2 år redan i ränta/amortering som du säger. Folk fattar inte att de borde ta 13 år eftersom man stirrar sig blind på månadskostnaden och fattar inte att det är 30k extra man bara betalar i ränta när man väljer 15 istället för 13
  • Annuitet är helt OK om man vet hur man hanterar det, dvs man Extraamorterar löpande eller klump insättningar vid skatteåterbäringar etc så går ju skulden ner direkt eftersom det blir extra amorteringar. Man har då större frihet över sin ekonomi om något oförutsätt händer 1 månad eller 3 eftersom det är rätt stor skillnad i månadskostnader mellan annutiet och rak i början. Exempelvis rak på 280k på 8% ränta på 15 år är det ca 700-750kr extra i månaden de första åren villket kan vara tufft om man har dåligt ställt.
Som alltid ska man passa sig för mindre lån med längre löptider, men det gäller ju allt från lån till mobiler osv.
 
Senast ändrad:

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Tror dom flesta, jag själv inkluderad stirra mer på månadskostnaden än hur mycket ränta kontra amortering.
På sikt ska jag också ta ett rakt lån men i nuläget skulle det bli 1000kr dyrare i månaden
Det är oxå mentalt oerhört givande att se lånet minska ordentligt varje månad. Och veta att OM man skulle vilja flytta lånet, då inte behöver börja om från början.
Annuitet funkar fint om man inte planerar på att flytta det.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Det är oxå mentalt oerhört givande att se lånet minska ordentligt varje månad. Och veta att OM man skulle vilja flytta lånet, då inte behöver börja om från början.
Annuitet funkar fint om man inte planerar på att flytta det.
Absolut. Min plan är börja amortera lite extra (särskilt nu när jag är kvitt Ica så man inte måste bevisa man får lön..) och ta ett rakt lån hos Nordea nästa år, borde hinna få bort runt 100k i extra amortering tills dess.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp